Par spīti draudīgajiem mākoņiem un smalkajam lietum, kas nerimās visu nakti, 14. maijā, jau agri no rīta, sporta kompleksā ‘333’ pulcējās moto speciālisti, entuziasti, mediju pārstāvji un moto transporta izplatītāji. Tika uzceltas teltis, zem kurām izvietojās dienas galvenie varoņi – 24 motocikli, kuri izvēlēti piedalīties vēl nebijušā notikumā Latvijas moto dzīvē - noteikt „Latvijas Gada motociklu”.
Starp citu, mocīšu vērtēšanā īpašs punkts bija atstāts arī braucamrīka piemērotībai Latvijā, proti, Latvijas ceļiem.
Kamēr notika sagatavošanās darbi, žūrija, kas daļēji sastāvēja no mediju pārstāvjiem un daļēji no nozares speciālistiem, tikās kopsapulcē, kurā visi tika iepazīstināti ar balsošanas un vērtēšanas kārtību, atsevišķi apskatot vadāmību, dinamiku, tehniskās novitātes, dizainu un daudz ko citu. Īpašs punkts bija atstāts arī braucamrīka piemērotībai Latvijā. Apspriežot tehniskos jautājumu, izskanēja arī aicinājums lietus mākoņus aizstāt ar siltu sauli, un par brīnumu pēc divām trim stundām no mākoņiem vairs nebija ne vēsts. Žūrijai tomēr nācās saglabāt stingru nopietnību, jo priekšā stāvēja atbildīgs uzdevums: notestēt pēc iespējas vairāk motociklu modeļu gan uz trases, gan koplietošanas ceļiem. Visi motocikli ir pilnīgi jaunumi, daļa šī gada izlaiduma motociklu testa vajadzībām pat sagādāti no kaimiņu republikām. Lūk, pretendentu saraksts, sadalīts pa kategorijām:
„Labākais tūrisma motocikls”:
BMW K 1600GT
BMW R 1200 RT
HONDA VFR1200FD
„Labākais piedzīvojumu motocikls”:
BMW F 800GS Adventure
BMW R 1200 GS Adventure
HONDA VFR 1200XD
KTM 1190 Adventure
SUZUKI V-STORM DL 1000
YAMAHA XT 1200ZE Super Tenere
„Labākais paaugstināta komforta motocikls”:
HONDA CTX 1300
HARLEY DAVIDSON FLHTCU Electra Glide Ultra Classic
CAN-AM Spyder RT SE6 LTD 2014
„Labākais sporta motocikls”:
KTM 690 ENDURO R
HUSQVARNA FE 501
MV AUGUSTA F4 1000
„Labākais ielas motocikls”:
BMW S 1000 S
HARLEY DAVIDSON VRSCF V-ROD MUSCLE
HARLEY DAVIDSON XL 1200X Forty-Eight
HONDA CB500F
HONDA NC750XD
KTM 1290 SUPER DUKE
MV AUGUSTA BRUTALE 800 DRAGSTER
YAMAHA MT-09
YAMAHA XT660 X SM.
Visi šie modeļi pretendē uz galveno balvu – ‘Latvijas Gada motocikls’, kas tiks noteikts atsevišķā balsojumā, vērtējot ne tikai tehniskās novitātes un iespējas, bet ņemot vērā arī motocikla atbilstību Latvijas apstākļiem un tirgus iespējām. Laimīgā uzvarētāja pārstāvim tiks pasniegta īpaša sudrabā darināta balva, ko speciāli šim pasākumam veidojis juveliermākslinieks Oļegs Auzers.
„Pēc stundas spīdēs saule!” Arnis Blodons sola žūrijas dalībniecei, motosportistei Zanei Jungai.
Lūk, pulksten 10:00 ierūcās divi duči visdažādāko motociklu sirdis, izdvešot niknus rēcienus, nepacietīgu tarkšķoņu un nosvērtu dunoņu. Motocikli devās to vadītāju izvēlētajos virzienos – kāds uz asfalta trasi, cits uz tuvākajiem koplietošanas ceļiem, vēl citi devās cīņā ar netālu izvietoto meža trasi. Sīkais lietutiņš, kas rīta agrumā mitrināja asfaltu, ļāva motocikliem pierādīt sevī ieguldītos līdzekļus moderno tehnoloģiju attīstībā, kā, piemēram, pretizslīdēšanas un pretbuksēšanas sistēmas dinamiskā braukšanā un ABS darbību strauji bremzējot. Savukārt dienas otro pusi piesildīja vasarīgas saules stari un braucamrīki varēja parādīt maksimumu, uz ko tie spējīgi. Tuvojoties vakara krēslai, žūrija aizvien aizrautīgāk iesaistījās debatēs par konkurentiem, to īpašībām, pārsteigumiem un sarūgtinājumiem, kā arī piedzīvotām emocijām.
TV žurnālists un motokrosists Ģirts Timrots augstu vērtēja elektronikas ienākšanu ielas motociklos, kura rūpējas par lielisku stabilitāti un paaugstina drošību. Interesi raisīja arī jaunā Hondas DCT sistēma, tautā saukta par automātisko ātrumkārbu, bet ar paplašinātām variēšanas iespējām. Ikdienā Ģirts uz motocikla gan kāpj tikai motokrosa trasē, uz ielas priekšroku dodot mašīnai.
Īsts motofans un Radio Skonto balss Valdis Melderis neskopojās ar atzinības vārdiem par notikuma norisi un iespējām iegūt šādu pieredzi. Viņa īpašu interesi un uzslavu ieguva BMW tūrisma augstākais pārstāvis K1600GT, kuru darbina iespaidīgs sešu cilindru rindas motors. Līdz šim Valdis esot pieturējies pie viedokļa - jo vieglāks motocikls, jo labāk, un arī stikls nav nekāds „stils”, un ar moci jābrauc bez jebkāda komforta. „ Tā lai vējš, lietus un kukaiņi tevi plucina”,Valdis smej. Tomēr BMW dinamika un lieliskā manevrētspēja bija patīkams pārsteigums, un lika aizdomāties arī par komfotablu motociklu stūrēšanu. Viņš arī pauda cerību, ka ērtības un paaugstinātā drošība, ko sniedz motociklu modernizācija piesaistīs vairāk jaunus motobraucējus.
Moto pasaulē jau par ikonu kļuvušais Frīdis, jeb Aivars Freimanis, „Latvijas Gada Motocikls” žūrijas priekšsēdētājs, bez sava ierastā „harleja ” nav iedomājams, tomēr izrādījās, ka tā nebūt nav. „Vislabāk būtu, ja garāžā stāvētu četri dažādi moči” sacīja Aivars, „ar vienu pa darīšanām pilsētas centrā, ar otru pa meža celiņiem aizlaist līdz upei, savukārt kāds ātrais baiks noderētu ja steidzami jāaizskrien, piemēram, uz Viļņu”. Frīdis labprāt savā garāžā redzētu jaudīgo un ļoti manevrēt spējīgo Yamaha MT-09, un pat itāļu dizaina un jaudas brīnumu MV AUGUSTA BRUTALE 800 DRAGSTER, kurš radījis sajūtu kā vadot reaktīvo lidmašīnu. „Traks braucamais, kurš pie pareizajiem apgriezieniem vienkārši rauj nost no motocikla”.
Speciāli šim notikumam pasūtītās balvas autors, juveliermākslinieks Oļegs Auzers ar sudrabā veidoto mākslas darbu.
Savukārt motoinstruktors Ģirts Vilnis, motociklistu vidē saukts par Goblinu, nekautrējās no motocikliem izspiest maksimumu. Jau dienas pirmajā pusē testējot uz meža trases ņipro un gana jaudīgo krosa motociklu HUSQVARNA FE 501, Ģirts apmeta kūleni, tieši kā instruktoram pieklājas – nenodarot kaitējumu ne sev, ne motociklam. Par atzinības vērtu un piemērotu savam raksturam Ģirts raksturoja ļoti jaudīgo enduro motociklu KTM 1190 Adventure. „Lieliski turas un vadās uz grants ceļiem, liels jaudas resurss pie apdzīšanām uz asfalta, laba ātrumkārba”, sacīja motoinstruktors, piebilstot, ka sēdekļa regulēšanas iespēja rada papildus komfortu gara auguma cilvēkiem. Pie dienas pārsteigumiem Ģirts minēja iespēju izmēģināt MV AUGUSTA F4 1000, gan piebilstot, ka piemērotu ceļu Latvijā šādam braucamajam nav daudz, kā arī uzteica dinamikas un ērtību apvienojumu komfortablajam tūrisma „kuģim” HONDA CTX 1300.
Visa šī pasākuma iniciātors un tēmas aizsācējs ir televīzijas raidījuma "Motociklisti" veidotājs, kaismīgs baikeris Arnis Blodons. „Ideja radās pagājušā gada septembrī. Veidojot raidījumu sapratu, ka jāsper solis tālāk, lai popularizētu šo tēmu. Bija jāapvieno medijus un profesionāļus, lai šādā veidā attīstītos tālāk un atspoguļotu motociklus gan kā transporta līdzekli, gan lielisku hobija un izklaides iespēju,” stāstīja Arnis. „Nav pat būtiski, kurš uzvarēs, nav galvenais reklāma kādai konkrētai firmai,” viņš turpināja, „galvenais ir popularizēt šo brīnišķīgo lietu, atgādināt par iespējām ceļot, atpūsties un veidot, saliedēt sabiedrību ap moto pasauli”. Arnis pauda gandarījumu, ka izdevies savākt tik daudz pretendentu uz šo, pirmo reizi veidoto, pasākumu. „Mēs būtu priecīgi, ja piedalītos 10 moči un būtu divas kategorijas, bet mums ir divdesmit četri un varam atļauties tos iedalīt piecās kategorijas,” priecājās Arnis Blodons, gan piebilstot, ka žēl, ka tādi zināmi brendi kā Triumph, Suzuki un Ducati nav atraduši iespēju piedalīties.
Jāpiebilst, ka motociklu vērtēšana turpināsies individuālajos testos līdz jūlija sākumam, un 10. jūlijā "Molā" notiks apbalvošanas ceremonija. Katra motocikla individuālos testus un profesionāļu vērtējumu varēs redzēt raidījumā "Motociklisti", LTV7 ceturtdienās un jebkurā laikā atkārtojumos LTV arhīvā, kā arī speciāli veidotajā mājas lapā www.gadamotocikls.lv, dodot iespēju visiem interesentiem uzzināt vairāk par „Latvijas Gada Motocikls” pretendentiem.
Publicēts: www.kasjauns.lv
22.05.2014
Motonācija testē (Santa.lv)
NO LABĀS – Latvijas Motoklubu asociācijas prezidents, 1. motoskolas vadītājs UĢIS SPĒLMANIS, pasākuma idejas autors un rīkotājs ARNIS BLODONS un žūrijas tehniskais direktors OSKARS IRBĪTIS. Biķernieku trasē jubilejas reizē bija pieejams līdz šim nebijis braucamrīku skaits. Tos vērtēja īpaši atlasīta, tehniski advancēta 20 cilvēku žūrija. Tās sastāvā pirmo reizi arī trīs dāmas.
Mainīt močus kā zeķes. Izdomāt savu plānu un taktiku, lai vienā dienā notestētu 42 braucamos. Sajust katra jaudu un dvēseli. Doties Biķernieku trasē un aiz prieka apraudāties. Paspiest roku un uzsist uz pleca idejas autoram Arnim Blodonam. Tas iespējams tikai pasākumā Latvijas Gada motocikls. Šogad tam desmitā jubileja.
NO MARSA LĪDZ…
«Atis Jansons savulaik veidoja pasākumu Gada auto. Mani vienmēr uzkacina tas, kad kāds saka – to nevar izdarīt, motocikls domāts šaurai auditorijai, neesot plaša patēriņa prece. Bet mēs dabūjām gatavu – konkurss Gada motocikls turpina dzīvot jau desmito gadu,» saka pasākuma rīkotājs Arnis Blodons. Viņš uzskata, ka mēs esam motonācija, jo Baltijā tieši latvieši procentuāli ar močiem brauc visvairāk. Pirmā gonka Rīgā notikusi 1902. gadā. «Kad vēl neviens pasaulē nezināja, kas tas īsti ir, atradās divi latvieši, kas sameklēja divus spēkratus ar iekšdedzes dzinēju, pat nezinu, vai tos var saukt par motocikliem, un Marsa velotrekā sacentās. Kopš tā laika mums ir tā dzirkstelīte. Motocikls latvietim ir reliģija. Nav runas par dārgu naudu. Jebkuram normālam lauku vecim garāžā ir kaut kas, sākot no Kovroveca, Javas un beidzot ar Super Enduro.»
ĶERT ZINĀŠANAS
«Šo pasākumu ļoti gaidu, jo noķeru te zināšanas. Vienā dienā vienādos apstākļos var izbraukt ar visiem močiem un salīdzināt. Pateicoties pasākumam, esmu braucis ar visiem motocikliem, kurus tirgo Latvijā, par katru kursantiem varu pastāstīt,» saka Latvijas 1. motoskolas vadītājs Uģis Spēlmanis.
Pirmajos gados dīleru atsaucība bijusi rezervēta. Daudzi atteikušies, bet tagad jautā – kāpēc jūs mani neaicināt? Vaicāts par to, vai Latvijā uzlabojas motobraukšanas kultūra, Uģis atbild: «Iela ir sabiedrības spogulis. Tiklīdz sabiedrība ir agresīva, nomākta, tā dusmas izliekam uz ielas. Tagad mazāk pērk močus ar lielām jaudām. Vairāk skatās uz ielas motocikliem. Nesen ārpus Rīgas braucu garām kādai skolai, skatos – stāv vesela rinda ar mopēdiem un maziem motocikliem. Saiets? Nē, puikas atbraukuši uz skolu…»
JĀNIS VANKS, Drošas braukšanas skolas vadītājs
«Pirmais, kas man šodien ienāca prātā, – esmu atnācis uz moču izstādi. Turklāt varu ne tikai skatīties uz tiem, bet arī izbraukt. Paņem un Biķernieku trasē iekšā! Tas ir megaekskluzīvi. Šoreiz ir divreiz vairāk moču nekā jelkad. Ja nav sistēmas, apmaldīsies. Mana pieeja – lai iesildītos, sāku ar rolleriem, tie ir vissaprotamākie. Sporta močus nevar atstāt uz beigām, jo tad jau ir nogurums, tāpēc ņemu mazās kubatūras, visus dīvainos un dienas otrajā pusē – bezceļniekus.
Motocikls manā dzīvē ienāca diezgan vēlu, kad sāku strādāt Drošas braukšanas skolā. Braucu vairāk nekā 10 gadu. Droša braukšana ar moci ir ļoti interesanta tēma. Pārsteidzoši, bet tā nozīmē arī iemācīties braukt ļoti lēni.»
SABĪNE KOKLAČOVA, LAMSF pārstāve, ātrākā motobraucēja
«Žūrijā esmu pirmo gadu. Motoemociju te noķeru no A līdz Z. Pāris minūtēs katram mocim mēģinu uzķert dvēselīti. Kad sāc braukt, saproti – ir klikšķis vai nav. Šodien man ir vairāki favorīti. Tikko braucu ar Ducati Diavel V4 – reti motocikla mugurā esmu raudājusi. Bet pirmo reizi ar to izbraucu taisnē un apraudājos no tās jaudas un enerģijas. Gribētu katram mocītim veltīt vairāk laika, bet, ja veikts mājasdarbs, izlasītas specifikācijas, pirmo iespaidu var uzķert arī dienas laikā.
Pagājušajā ziemā Spānijā trenējos ar sporta močiem. Vienu sezonu nobraucu Baltijas čempionātā. Kalnu slēpošana ir mans pirmais sporta veids, tas ir ļoti līdzīgs motobraukšanai. Kad slēpo gar mietiem, muskuļu grupas strādā tāpat, kā braucot līkumos ar moci…»
PAULS TIMROTS, Gada motocikls žūrijas priekšsēdētājs
«Nopietns pasākums, izkristalizējusies nopietna žūrija. Moči – ļoti labi pārstāvēti. Te var atrast sev visvairāk piemēroto moci. Ar visiem izbrauc un saproti, kurš vislabāk patīk un kādam nolūkam der. Izmēģini vienu, otru, rodas aizdomas, ka cits ir labāks, izbrauc vēlreiz… Man patika Honda tūkstošnieks. Pat gribētu to nopirkt, jo cena pret jaudu brīnišķīga. Agusta ir pilnīgi psihs itāļu dizains – skaņa un ātrums, automātiskais sajūgs. No lētā gala Royal Enfield ir pacēlušies, kļuvuši stūrējamāki, smukāki, izturīgāki.»
KRISTĪNE ROSTOKA, pirmā CSDD inspektore, kas močiem pieņem eksāmenus
«Žūrijā un testu dienā esmu pirmo reizi. Izbaudu fantastisku gaisotni, motoru rūkoņu. Pati braucu no bērnības – nu jau vairāk nekā 30 gadu. Tā kā tētis aizgāja, kad biju maziņa, vīrietis manā dzīvē bija vectētiņš, kurš radināja pie motocikliem, medībām, makšķerēšanas. Ar lielāko daļu testa moču jau esmu izbraukusi, palikuši tikai daži mazulīši… Motociklu dēļ ir vērts dzīvot!»
ANITA MUIŽNIECE, eksministre
«Ar moci braucu 11 gadu, un man joprojām ļoti patīk javiņa. Ja vajadzētu vizināties pa pilsētu, kāpēc ne? Ar to forši braukt. Stilīgi, ir savs vaibiņš. Te ir daudzi moču, kas būtu piemēroti sievietei. Kopumā var braukt ar visiem, galvenais ir tikt virsū.»
ŽŪRIJAS KOMPROMISS
«Žūrijā ir ļoti dažādi cilvēki ar dažādām gaumēm. Uzvarētājs konkursā – kompromiss starp visu raibo publiku. Jau desmito gadu skaitot punktus, man ir novērojums – tie, kuri nobalso pirmie, parasti izvēlas stabilās vērtības, piemēram, BMW, bet domīgie un ar māksliniecisko ievirzi, nobalso par «interesantajiem eksemplāriem» – itāļu un Ķīnas kapitāla atbalstītajiem ražojumiem,» rezumē žūrijas tehniskais direktors Oskars Irbītis.
Šogad motociklu bijis par pusi vairāk nekā žūrijas dalībnieku, tad nu arī rezultātu izkliede pamatīga. Viss izšķīries tikai balsošanas beigās. Šogad žūrijai īpašā mīlestība bija uz Triumph 1200 Speed Twin – tas saņēma trīs balvas. «Klasika ir atkal cieņā. Jaunajiem brendiem jāpacīnās, lai iekarotu Latvijas motobraucēju sirdis,» atzīst Oskars. «Tikai vienā nominācijā bija absolūts līderis, par kura uzvaru nebija nekādu šaubu, – motorolleru nominācijā visi samīlējās Vespā.
Cilvēks dzīves laikā izbrauc vidēji ar pieciem močiem, es desmit pasākuma gados – ar 500. Te noķeru zināšanas, kas palīdz orientēties tirgū. Tā ir ļoti vērtīga bagāža, kas lieti noder arī darbā.
Konkurss Gada motocikls lielā mērā turas uz tā galvenā organizatora Arņa Blodona. Nezinu, vai kādam citam izdotos dabūt kopā visu šo publiku – moto tirgotājus un vērtētājus,» rezumē žūrijas tehniskais direktors un piebilst: «Katru mēnesi Latvijā pirmoreiz reģistrē vidēji 225 motociklus, gadā – 2700. No tiem ap 1100 ir jauni motocikli. Katrā vasaras mēnesī pie dažādām A kategorijām tiek ap 1000 jauno vadītāju.»
1. VIETA un galvenā balva – Honda CB1000 Hornet SP
2. VIETA – BMW R1300GS Adventure
3. VIETA – Triumph 1200 Speed Twin
Latvijas Ielas motocikls 2025 – Triumph 1200 Speed Twin
Latvijas Lielais piedzīvojumu (Adventure) motocikls 2025 – BMW R1300GS Adventure
Latvijas Mazais piedzīvojumu (Adventure) motocikls 2025 – Aprilia Tuareg Rally
Latvijas Motorollers 2025 – Vespa GTS SuperSport 310 HPE
Latvijas Chopper 2025 – Harley Davidson FXLRST Low Rider
Latvijas Klasiskais motocikls 2025 – Triumph 1200 Speed Twin
Latvijas Sporta motocikls 2025 – BMW S 1000 R
Latvijas Gada motocikla Tautas izvēle – Royal Enfield Classic 650
Latvijas Gada visvairāk pārdotais motocikls – CFMOTO 450MT
05.07.2025
05.07.2025
“Triumph 1200 Speed Twin” ir atzīts par 2025. gada labāko motociklu divās kategorijās – ielas motocikls un klasiskais motocikls. Testa braucienā ar dzelzs rumaku devās arī raidījuma “Zebra” vadītājs Pauls Timrots.
“Uzsākot braucienu, ir interesanti,” teic Timrots, vienlaikus atzīstot, ka ikviens cilvēks justos priecīgs, ja iegādātos tādu motociklu. “Ļoti strauji paātrinās, nav baigi jāstiepj un jāgāzē. Uzreiz tu pārzini visu tā verķa jaudu. Ar šo var braukt diezgan jestri un diezgan pamatīgi,” atzīst “Zebra” vadītājs.
Novērtējot motocikla vizuālo izskatu, “Zebra” secina – tam ir klasisks siluets, dažas no detaļām gan varētu vēlēties vēl klasiskākas. Vienlaikus īpašniekam ir visas iespējas pašam tās nomainīt uz tādām, kas atbilst klasiskajam stilam.
“Man ļoti patīk bākas aiztaisāmais vāciņš. Ja tādā stilā būtu vēl citas detaļas, tad, visticamāk, motocikls maksātu vairāk,” vērtē Timrots. Sēdēšanas pozīcija gan esot mazliet “sakņupusi”, grūti iztaisnot kājas.
Pauls Timrots
“Zebra” vadītājs
Pauls Timrots
“Ja skatās uz to, kā tas motocikls nāk no rūpnīcas, tas būtu ļoti klasisks un labs braucamais pa kaut kādiem Itālijas kalnu ceļiem. Tam ir smuka, plika šosejas riepa, kāju pozīcija diezgan augstu. Latvijā tādu ceļu nav, bet var uzlikt riepu ar lielākiem protektoriem un mierīgi braukt pa Latgali. Latvijā 80% ceļu tīkla tomēr ir grantētie – tur ir gan ainava, gan prieks braukt ar motociklu.”
2025. gada uzvarētājs “Triumph 1200 Speed Twin” ir vairāk no “dusmīgā gala”. Tam ir pāri par 100 zirgspēkiem, un tas brauc “kā pūpēdītis” – bez liekiem trokšņiem, ar vienmērīgu paātrināšanos, maigi stūrējams. “Tiešām foršs motocikls,” secina Timrots.
05.07.2025
04.07.2025
04.07.2025
02.07.2025
02.07.2025
02.07.2025
01.07.2025
29.06.2025
29.06.2025
29.06.2025
29.06.2025
29.06.2025