2018 Dalībnieki

Skatīt vairāk...

Uz diviem riteņiem un pilsētā iekšā

nra.lv

TRASĒ. Motociklus testēšanai šogad piedāvāja desmit ražotāju dīleri. Trasē devās 13 motociklu. Stila, izmantojuma un cenas ziņā brīnišķīga dažādība / F64

Imants Vīksne, 31.maijs, 6:30

Latvijas motobraucēju sabiedrībā vērojams stabils pieaugums –aptuveni trīs procenti gadā. Jaunākajās tendencēs ietilpst vairāk sieviešu uz motocikliem un lielāka motoparka daudzveidība gan stilu, gan izmaksu ziņā. To parāda konkurss Latvijas gada motocikls 2017.

Konkurss jau trešo gadu pulcē, iespējams, demokrātiskāko žūriju motokonkursu pasaulē. Sportistus, tehniķus, autoskolu instruktorus un žurnālistus, Neatkarīgās pārstāvi ieskaitot. No otras puses ir dīleri, kas piedāvā, viņuprāt, nozīmīgākos sezonas jaunumus testēšanai - šoreiz tā notika Biķernieku trasē. Rezultāti vēl jāgaida. Piedalījās 10 markas un 13 modeļi. Visu pasākumu kopā tur Arnis Blodons - konkurss ir viņa izauklēta ideja. Bet par taisnīgu tiesāšanu rūpējas tiesu eksperts Oskars Irbītis. Viņa veidotā tehniskā vērtējuma tabula aptver visdažādākos motocikla izpausmju aspektus: manevrētspēju, bremžu efektivitāti, stabilitāti, transmisijas darbību, ergonomiku u.c. Pēdējais ir subjektīvākais un svarīgākais jautājums - vai tas varētu būt tavs motocikls.

F64

Nav nebūt tā, ka dārgākais aparāts vienmēr ir tas piemērotākais. Motocikli ir raksturā ļoti dažādi, tāpat kā paši braucēji. Viens uz žiletes pakaļējā riteņa saulītes griež un ar to pelna naudu, cits dīvānam līdzīgā čoperī diennakti var dzīties pakaļ saulrietam, citam motocikls ir tikai perfekts risinājums pilsētas satiksmē. Bez kādām ekstrām - divi riteņi un motors. Tieši šis pēdējais aspekts līdz šim ir nepietiekami uzsvērts.

Glancētos žurnālos parasti nokļūst izcilākie motobūves eksemplāri, radot iespaidu, ka kļūšanai par motobraucēju jāieķīlā māja un vēl melnajā tirgū akna jāpārdod. Bet tā nav! Kā atzīst viens no žūrijas pārstāvjiem Uģis Spēlmanis, ar močiem ir tāpat kā ar mašīnām: skaties uz bentliju, bet nopērc daciju. Tomēr ir kāda ļoti būtiska atšķirība starp šiem transporta veidiem. Bentlijs un dacia abi divi sēž sastrēgumā, abi divi nevar atrast, kur noparkoties. Tikmēr motocikls, nepārkāpjot satiksmes noteikumus, pīķa stundā bez raizēm nokļūst tur, kur nepieciešams, un piemērota stāvvieta tam pieejama jebkurā vietā. Šo faktoru uzsver Oskars Irbītis: motocikls, tāpat kā jebkurš cits divriteņu braucamais, ir izteikti draudzīgs pilsētvidei - vietas aizņem mazāk, pārvietojas dinamiskāk, un no satiksmes politikas viedokļa šāds transporta veids ir īpaši atbalstāms. Tāpēc atbildīgo institūciju darba kārtībā ir jautājums par sabiedriskā transporta joslas atvēlēšanu motocikliem.

Runājot par motocikliem, objektīvi klātesošs temats ir drošība. Pagājušajā gadā bojā gāja 12 motociklisti. Par pieciem vairāk nekā iepriekš, taču izskaidrojums tam ir salīdzinoši garā sezona. Divās trešdaļās smago gadījumu sadursmi ar motociklu izraisījusi automašīna. Arī soda punktus par agresīvu braukšanu procentuāli vairāk sapelnās mašīnu vadītāji. Taču moči nenoliedzami - ja grēko, dara to skaļāk, ātrāk un seku ziņā smagāk. Īpaši tas raksturīgi žiletēm - jaudīgajiem baikiem. Taču 95% motobraucēju ir disciplinēti, iespējams, arī tāpēc, ka arvien lielāks kļūst bižaino braucēju īpatsvars. Šobrīd motoskolās tā jau ir norma - teju puse audzēkņu ir sievietes. Attiecīgi ražotāji un dīleri cenšas pielāgoties jaunajam pieprasījumam. Agrāk piedāvājumā pamatā bija triju veidu moči - čoperis, baiks un enduro, bet tagad šajā paletē parādījusies virkne starptoņu. Lielāka vērība mazākas kubatūras dzinējiem. Arnis Blodons spriež, ka cilvēki kļuvuši izglītotāki. 500 līdz 800 kubikcentimetru motori cilvēkiem ar vidējām prasmēm - tātad vairumam braucēju - ir ļoti piemēroti. Īpaši veiksmīgi šai ziņā padevies Yamaha Tracer 700 un Honda Rebel 500.

Biežākas atsauces vērojamas uz retro stilu. Tīrākajā variantā britu Royal Enfield izpildījumā. Mocis kā kopēts no kara laikiem, pat kurbulis ir, un tikai viens cilindrs. Būšot arī piemērota apģērba līnija. Dīleriem jaunais uzdevums ir piedāvāt ne tikai moci, bet arī stilu, kas īpaši būtiski novecot sākošajiem hipsteriem. Tāpēc daudzi ražotāji pievērsušies Cafe racer motocikliem. Pat BMW.

Ir piedāvājumā arī modelis, kura piederību noteiktai saimei pat grūti noteikt. Par to parūpējusies Honda. Tā pirmā ieviesa automātisko kārbu. Bet šā gada jaunums ir motocikla un motorollera krustojums.

Latvijā reģistrēto motociklu skaits gada sākumā bija 20 329, savukārt A kategorijas tiesības ir 108 806 satiksmes dalībniekiem. Tātad močiem atliek tik meklēt rokā savus saimniekus. Savukārt vientuļiem motociklistiem - savu dzelzs biedru. Piemēram, konkursa Latvijas gada motocikls mājaslapā.
***

06.06.2017

Ētikas kodekss

Konkursa „Gada Motocikls”žūrijas dalībnieka

Ētikas Kodekss

 

1. Žūrijas dalībniekam ir jāievēro konkursa nolikums un šis Ētikas kodekss.

2. Ētikas kodekss nosaka žūrijas dalībnieka uzvedības un konkursā pieteikto motociklu vērtēšanas principus, kā arī komunikācijas veidu ar iesaistītajām personām un medijiem.

3. Konkursa žūrijas dalībniekiem ir jābūt nozares profesionāļiem, ekspertiem, moto transporta entuziastiem, jāorientējas moto nozarē, jābūt moto vadītājam, jāprot vadīt motociklu.

4. Žūrijas dalībniekam ir jābūt objektīvam savos vērtējumos un izteikumos.5. Žūrijas dalībniekam ir jāizvairās no iespējamiem interešu konfliktiem.

6. Žūrijas dalībnieka pienākums ir nepieļaut jebkura veida korupciju un par šādiem gadījumiem nekavējoties ziņot konkursa organizatoriem.

7. Žūrijas dalībnieka pienākums ir neizmantot savu žūrijas dalībnieka statusu personīgā labuma gūšanai.

8. Žūrijas dalībnieka pienākums ir izbraukt ar visiem viņa vērtēšanai nodotajiem transporta līdzekļiem.

9. Žūrijas dalībnieka pienākums ir detalizēti iepazīties ar vērtējamā transporta līdzekļa tehniskajiem datiem, ekspluatācijas noteikumiem, tehniskās apkalpošanas datiem, pārdošanas datiem un citu saistīto informāciju.

10. Žūrijas dalībnieka pienākums ir balsot atbilstoši izstrādātajai balsošanas sistēmai, ar ko katru žūrijas dalībnieku iepazīstina konkursa organizatori.

11. Žūrijas dalībniekam ir pienākums saglabāt konfidencialitāti konkursa organizatoru norādītajos jautājumos.

12. Žūrijas dalībnieka pienākums ir popularizēt konkursu „Gada Motocikls”, tai skaitā sociālajos medijos.

13. Žūrijas dalībniekam ir pienākums ievērot Ceļu satiksmes noteikumu prasības un citus Latvijas Republikā spēkā esošos likumus un normatīvos aktus.

14. Žūrijas dalībnieka pienākums ir ievērot viņa rīcībā nodota transporta līdzekļa ekspluatācijas noteikumus.

15. Žūrijas dalībniekam pienākums ir atbildīgi izturēties pret viņa rīcībā nodoto transporta līdzekli un citām materiālajām vērtībām.

16. Katrs Žūrijas dalībnieks ir pats pilnībā atbildīgs par savu rīcību un tās sekām, par visiem potenciālajiem zaudējumiem, kurus viņš var nodarīt konkursa dalībniekiem, piedaloties konkursa pasākumos.

17. Žūrijas dalībniekam ir jāievēro vispārējās pieklājības un ētikas normas savstarpējā saskarsmē un saskarsmē ar citām iesaistītajām personām.

18. Žūrijas dalībniekam ir pienākums nekavējoties mutiski un rakstiski ziņot konkursa organizatoriem par viņam zināmajiem konkursa nolikuma un ētikas kodeksa pārkāpumiem.

Ziņas