TRASĒ. Motociklus testēšanai šogad piedāvāja desmit ražotāju dīleri. Trasē devās 13 motociklu. Stila, izmantojuma un cenas ziņā brīnišķīga dažādība / F64
Imants Vīksne, 31.maijs, 6:30
Latvijas motobraucēju sabiedrībā vērojams stabils pieaugums –aptuveni trīs procenti gadā. Jaunākajās tendencēs ietilpst vairāk sieviešu uz motocikliem un lielāka motoparka daudzveidība gan stilu, gan izmaksu ziņā. To parāda konkurss Latvijas gada motocikls 2017.
Konkurss jau trešo gadu pulcē, iespējams, demokrātiskāko žūriju motokonkursu pasaulē. Sportistus, tehniķus, autoskolu instruktorus un žurnālistus, Neatkarīgās pārstāvi ieskaitot. No otras puses ir dīleri, kas piedāvā, viņuprāt, nozīmīgākos sezonas jaunumus testēšanai - šoreiz tā notika Biķernieku trasē. Rezultāti vēl jāgaida. Piedalījās 10 markas un 13 modeļi. Visu pasākumu kopā tur Arnis Blodons - konkurss ir viņa izauklēta ideja. Bet par taisnīgu tiesāšanu rūpējas tiesu eksperts Oskars Irbītis. Viņa veidotā tehniskā vērtējuma tabula aptver visdažādākos motocikla izpausmju aspektus: manevrētspēju, bremžu efektivitāti, stabilitāti, transmisijas darbību, ergonomiku u.c. Pēdējais ir subjektīvākais un svarīgākais jautājums - vai tas varētu būt tavs motocikls.
F64
Nav nebūt tā, ka dārgākais aparāts vienmēr ir tas piemērotākais. Motocikli ir raksturā ļoti dažādi, tāpat kā paši braucēji. Viens uz žiletes pakaļējā riteņa saulītes griež un ar to pelna naudu, cits dīvānam līdzīgā čoperī diennakti var dzīties pakaļ saulrietam, citam motocikls ir tikai perfekts risinājums pilsētas satiksmē. Bez kādām ekstrām - divi riteņi un motors. Tieši šis pēdējais aspekts līdz šim ir nepietiekami uzsvērts.
Glancētos žurnālos parasti nokļūst izcilākie motobūves eksemplāri, radot iespaidu, ka kļūšanai par motobraucēju jāieķīlā māja un vēl melnajā tirgū akna jāpārdod. Bet tā nav! Kā atzīst viens no žūrijas pārstāvjiem Uģis Spēlmanis, ar močiem ir tāpat kā ar mašīnām: skaties uz bentliju, bet nopērc daciju. Tomēr ir kāda ļoti būtiska atšķirība starp šiem transporta veidiem. Bentlijs un dacia abi divi sēž sastrēgumā, abi divi nevar atrast, kur noparkoties. Tikmēr motocikls, nepārkāpjot satiksmes noteikumus, pīķa stundā bez raizēm nokļūst tur, kur nepieciešams, un piemērota stāvvieta tam pieejama jebkurā vietā. Šo faktoru uzsver Oskars Irbītis: motocikls, tāpat kā jebkurš cits divriteņu braucamais, ir izteikti draudzīgs pilsētvidei - vietas aizņem mazāk, pārvietojas dinamiskāk, un no satiksmes politikas viedokļa šāds transporta veids ir īpaši atbalstāms. Tāpēc atbildīgo institūciju darba kārtībā ir jautājums par sabiedriskā transporta joslas atvēlēšanu motocikliem.
Runājot par motocikliem, objektīvi klātesošs temats ir drošība. Pagājušajā gadā bojā gāja 12 motociklisti. Par pieciem vairāk nekā iepriekš, taču izskaidrojums tam ir salīdzinoši garā sezona. Divās trešdaļās smago gadījumu sadursmi ar motociklu izraisījusi automašīna. Arī soda punktus par agresīvu braukšanu procentuāli vairāk sapelnās mašīnu vadītāji. Taču moči nenoliedzami - ja grēko, dara to skaļāk, ātrāk un seku ziņā smagāk. Īpaši tas raksturīgi žiletēm - jaudīgajiem baikiem. Taču 95% motobraucēju ir disciplinēti, iespējams, arī tāpēc, ka arvien lielāks kļūst bižaino braucēju īpatsvars. Šobrīd motoskolās tā jau ir norma - teju puse audzēkņu ir sievietes. Attiecīgi ražotāji un dīleri cenšas pielāgoties jaunajam pieprasījumam. Agrāk piedāvājumā pamatā bija triju veidu moči - čoperis, baiks un enduro, bet tagad šajā paletē parādījusies virkne starptoņu. Lielāka vērība mazākas kubatūras dzinējiem. Arnis Blodons spriež, ka cilvēki kļuvuši izglītotāki. 500 līdz 800 kubikcentimetru motori cilvēkiem ar vidējām prasmēm - tātad vairumam braucēju - ir ļoti piemēroti. Īpaši veiksmīgi šai ziņā padevies Yamaha Tracer 700 un Honda Rebel 500.
Biežākas atsauces vērojamas uz retro stilu. Tīrākajā variantā britu Royal Enfield izpildījumā. Mocis kā kopēts no kara laikiem, pat kurbulis ir, un tikai viens cilindrs. Būšot arī piemērota apģērba līnija. Dīleriem jaunais uzdevums ir piedāvāt ne tikai moci, bet arī stilu, kas īpaši būtiski novecot sākošajiem hipsteriem. Tāpēc daudzi ražotāji pievērsušies Cafe racer motocikliem. Pat BMW.
Ir piedāvājumā arī modelis, kura piederību noteiktai saimei pat grūti noteikt. Par to parūpējusies Honda. Tā pirmā ieviesa automātisko kārbu. Bet šā gada jaunums ir motocikla un motorollera krustojums.
Latvijā reģistrēto motociklu skaits gada sākumā bija 20 329, savukārt A kategorijas tiesības ir 108 806 satiksmes dalībniekiem. Tātad močiem atliek tik meklēt rokā savus saimniekus. Savukārt vientuļiem motociklistiem - savu dzelzs biedru. Piemēram, konkursa Latvijas gada motocikls mājaslapā.
***
06.06.2017
AUTOMEDIA LATVIA; PUBLICITĀTES FOTO – 20/04/2023
Rīgā, tirdzniecības centrā Mols, ceturtdien, 20. aprīlī, ar pretendentu izstādi tika atklāts konkurss “Latvijas Gada motocikls 2023″, kas Latvijā notiek jau astoto reizi. Trešo reizi „Latvijas Gada motocikls” izvēlēšanā dalību ņems arī „AutoMedia Latvija” redaktors.
Konkursam pieteiktie motocikli no šodienas apskatāmi izstādē tirdzniecības centrā “Mols”. Konkurss noslēgsies 29. jūnijā, kad turpat “Molā” paredzēta apbalvošanas ceremonija. Motocikla – galvenās balvas ieguvēja – pārstāvji saņems ceļojošo balvu, kuru darinājis juveliermākslinieks Oļegs Auzers. Balvas saņems arī uzvarētāji atsevišķās motociklu kategorijās.
“Šogad konkurss notiek astoto reizi, ar nelielu pārtraukumu kovidepidēmijas laikā. Tā kā tas mums ir ar tradīcijām. Jāsaka, ka Lietuvā tikai šogad notiks līdzīga formāta pasākums pirmo reizi. Tā kā ar moto apskatiem esam priekšā Lietuvai un Igaunijai,” stāsta konkursa idejas autors Arnis Blodons.
Motociklu izvērtēšanu veiks speciāli izveidota žūrija, taču ikvienam interesentam būs iespēja nobalsot par savu favorītu
un tādējādi ņemt dalību Gada motocikla tautas ieskatā ievēlēšanā. Interesentu balsojumi no nākamās nedēļas tiks gaidīti konkursa tīmekļa vietnē http://gadamotocikls.lv/Jaunumi.
“Šī gada Konkurs ir krasi atšķirīgs no iepriekšējiem gadiem. Piedzīvojumu (Adventure) motocikli ir gāzti no troņa un dominējošo stāvokli testu trasē ir ieņēmuši ielas motocikli un dažāda veida klasiskie motocikli: klasika, scrambleri un čoperi. Prieks par tādu savulaik ļoti populāru modeļu kā “Transalp” un “Hornet” atgriešanos “Hondas” piedāvājumā. Uzskatu, ka šīgada konkursanti godam reprezentē Latvijas reālo mototirgus situāciju,” komentē konkursa tehniskais direktors Oskars Irbītis.
Savukārt žurnālists Pauls Timrots konstatē: “Konkurss ļoti labi parāda moto pasaules eklektiku. Mums ir gan braucamais ar elektrību, gan retro, gan pilnīgi reāli ikdienas motocikli. Tieši ar savu dažādību moto pasaule ir priekšā auto pasaulei.”
“Latvijas Gada motocikls 2023″ dalībnieku saraksts.
1 Honda Transalp XL 750 2023
2 Honda Hornet CB 750 2023
3 Honda CL 500 2023 Scrambler
4 Honda ADV 350 2023
5 Triumph Tiger 1200 GT Pro
6 Triumph Speedmaster 1200
7 Triumph Bonneville T100
8 Indian Sport Chief
9 Moto Morini X-Cape 650 cm3
10 Moto Morini SCR 650 cm3
11 Mash Black Seven 125 cm3
12 Brixton Crossfire XC 500
13 Brixton Cromwell 1200
14 Royal Enfield Super Meteor 650
15 Royal Enfield HNTR 350
16 Ducati Multistrada V4
17 Husquarna Norden 901 Expedition
18 Energica Eve Ribelle RS
19 BMW R18
20 BMW CE4
21 FANTIC Caballero 500 Rally
22 FANTIC XEF 450 Rally
23 FANTIC FANTIC ISSIMO CITY
Sadalījums pa nominācijām.
Latvijas ielas Gada motocikls:
1. Honda Hornet CB 750 2023
2. Honda ADV 350 2023
3. Triumph Speedmaster 1200
4. Triumph Bonneville T100
5. Indian Sport Chief
6. Moto Morini SCR 650 cm3
7. Mash Black Seven 125 cm3
8. Brixton Cromwell 1200
9. Royal Enfield Super Meteor 650
10. Royal Enfield HNTR 350
11. Energica Eve Ribelle RS
12. BMW R18
13. BMW CE4
14. FANTIC FANTIC ISSIMO CITY
Latvijas Gada Scrambler:
1. Honda CL 500 2023 Scrambler
2. Moto Morini SCR 650 cm3
3. Brixton Crossfire XC 500
4. FANTIC Caballero 500 Rally
Latvijas Gada Čoper:
1. Triumph Speedmaster 1200
2. Indian Sport Chief
3. Royal Enfield Super Meteor 650
4. BMW R18
Latvijas Gada Elektro Motocikls:
1. Energica Eve Ribelle RS
2. BMW CE4
3. FANTIC FANTIC ISSIMO CITY
Latvijas Gada Motorollers:
1. Honda ADV 350 2023
2. BMW CE4
3. FANTIC FANTIC ISSIMO CITY
Latvijas Gada Piedzīvojumu Motocikls:
1. Honda Transalp XL 750 2023
2. Triumph Tiger 1200 GT Pro
3. Moto Morini X-Cape 650 cm3
4. Ducati Multistrada V4
5. Husquarna Norden 901 Expedition
6. FANTIC XEF 450 Rally
Latvijas Gada Motocikls lidz 500cc:
1. Honda ADV 350 2023
2. Mash Black Seven 125 cm3
3. Royal Enfield HNTR 350
4. FANTIC XEF 450 Rally
Latvijas Gada Klasiskais motocikls:
1. Triumph Bonneville T100
2. Mash Black Seven 125 cm3
3. Brixton Cromwell 1200
4. Royal Enfield HNTR 350
Nominācija – Tautas balsojums.
Motociklu nominācijas un izkārtojums apakškategorijās var tikt mainīts pēc žūrijas iniciatīvas konkursa gaitā, atklājot kādus apstākļus vai tehniskos parametrus, kas varētu ietekmēt lēmumu par motocikla piederību kādai apakškategorijai.
07.10.2023
07.10.2023
07.10.2023
07.10.2023
02.10.2023
02.10.2023
30.09.2023
30.09.2023
27.09.2023
27.09.2023
26.04.2023
26.04.2023
25.04.2023